PAKAIAN PANGULU
Deta yang sering juga disebut dengan Destar adalah bagian pakaian pangulu yang digunkan untuk tutup kepala. Deta ini menyimbolkan kemampuan akal pikiran seorang pangulu yang tidak gampang ditafsirkan oleh orang lain. Lipatan atau kerutan deta melambangkan kemampuan seorang pangalu menyimpan rahasia dibalik cara berfikirnya yang sangat kompleks. Namun, dibalik itu semua, deta selalu terpasang longgar di kepala seorang pangulu yang melambangkan kelonggaran dan keluasan pikiran seorang pangulu yang penuh kearifan dan kehati-hatian. Falsafah deta dapat difahami dari rangkain pantun adat berikut ini.
Takanak saluak palangai
Bayangan isi dalam kulik
Panjang ndak dapek kito ukua
Nan sipaik baliau cadiak pandai
Walau batenggang di nan rumik
Bapantang langkah ka talanjua
Leba ndak dapek kito bidai
Tiok karuik aka manjala
Tiok katuak budi marangkak
Jadi pangulu kok lai pandai
Pandai bacupak di nan data
Indak namuah bakisa tagak
Dalam lilik ba undang-undang
Salilik lingkaran kaniang
Ikek santuang di kapalo
Kalau nyo langkah nan lah sumbang
Tando nyo paham lah bapaliang
Dunia akiraik kabinaso
Tampuak dek paham tiok lipek
Leba nyo pandindiang kampuang
Panjang pandukuang anak kamanakan
Suko pangasiah ka nan ketek
Batu ketek acok manaruang
Ukua lah langkah ka bajalan
Hamparan rumah nan gadang
Paraok gonjoang nan ampek
Payuang panji marawa basa
Kok tumbuah bana basilang
Kok datang sudi jo siasek
Indak bakisa di nan bana
Tampek bataduah kahujanan
Tampek balinduang kapanasan
Iyo dek anak kamanakan
Tibo dimato indak bapiciangan
Tibo diparuik indak bakampihan
Nan bana samo ditagakan
Nan sapayuang sapatagak
Dibawah payuang dilingkuang cupak
Manjala masuak Nagari
Tapijak di baro hitam tapak
Tapijak di darah sirah patak
Warih nan samo dirogohi
Kapai tampek batanyo
Kapulang bakeh babarito
Kusuik nan kamanyalasai
Walau ba’a cobaan tibo
Ba iman taguah di dado
Bapantang kusuik ndak salasai
Karuah nan kamanjaniahi
Hukum adia kato nyo bana
Sapakaik warih mandiri kan
Nak aman koto jo nagari
Lahia jo bathin jan batuka
Indak manampuah rusuak jalan
Baju hitam longgar berlengan panjang tanpa saku (kantong) menyimbolkan bahwa seorang pangulu tidak boleh dan tidak pernah mencari dan mengambil keuntungan untuk dirinya sendiri. Bahkan lengannya yang longgar, panjang sedikit diatas pergelangan tangan melambangkan bahwa seorang pangulu memilki sifat ringan tangan untuk membantu orang lain dan pemurah terhadap orang yang sedang mengalami kesulitan. Baju yang longgar melambangkan kelapangan jiwa seorang pangulu dalam menghadapi semua persoalan yang secara utuh diungkapkan dalam pantun adat berikut.
Babaju hitam gadang langan
Langan tasenseang ndak pambangih
Pa apuih miang dalam kampuang
Kalau mambimbiang kamanakan
Mamahek jan dilua garih
Nak jan bacacek dalam kampuang
Pangipeh hangek nak nyo dingin
Siba batanti baliak balah
Baturap jo banang makau
Indak bakucak lahia batin
Kok tasuo gadang baralah
Ukua jo jangko tak talampau
Basuji jo banang ameh
Panutuik jahik pangka langan
Tando mambuhua tak mambuku
Pangulu kok lai tangkeh
Tantu santoso kamanakan
Nagari nan indak dapek malu
Langan balilik suok kida
Basisiak makau ka amasan
Gadang basalo jo nan ketek
Pangulu paham kok cayia
Uleh jo buhua kok mangasan
Bak kayu lungga pangabek
Tando rang gadang bapangiriang
Tagak ba apuang jo aturan
Ba ukua jangko jo jangkau
Tagak pangulu kok bapaliang
Unjuak kok indak babarian
Pantangan adaik Minangkabau
Unjuak ba agak ba inggoan
Lihi nyo lapeh ndak bakatuak
Babalah sahinggo dado
Indak namuah bapangku tangan
Walau kurang dapek di tukuak
Kok taserak di kampuangannyo
Rang gadang alam nyo leba
Rang cadiak pandang nyo lapang
Indak karuah aia dek ikan
Tatap mangganggam kato nan bana
Walau ba’a cobaan datang
Bapantang guyah sandi iman
Indak rusak gunuang dek kabuik
Paik manih pandai malulua
Jan takuik maelo suruik
Kalau nyo langkah lah talanjua
Tagang nyo bajelo-jelo
Kandua nyo badantiang-dantiang
Hati lapang paham saleso
Pasiah lidah pandai barundiang
Sarawa lapang atau celana longgar melambangkan kemampuan, ketangkasan dan kecekatan seorang pangulu mengambil langkah-langkah dan kebijkan yang arif secara fleksibel. Karena semua langkah dan kebijakan yang dibuat seorang pangulu sudah berdasarkan pertimbangan yang sangat matang dengan memperhatikan alua jo patuik, patui mungkin, ukua jo jangko. Secara untuh makna yang terkandung dalam bagian pakaian pangulu ini difahami dari pantun berkut.
Sarawa hitam gadang kaki
Ka panuruik labuah nan luruih
Panampuah jalan nan pasa
Nan sipaik pangulu di nagari
Malu kok indak katahapuih
Tando nyo budi lah tahapuih
Kadalam koroang jo kampuang
Sampai ka koto jo nagari
Langkah salangkah baliak suruik
Tagak pangulu kok nyo tangguang
Tando bamain aka budi
Bak gunuang di lampok kabuik
Pado pai suruik nan labiah
Langkah salasai baukuran
Maagak kuku jan tataruang
Pakai lah paham tulak raiah
Simpai nan taguah diganggaman
Itu pitua bundo kanduang
Mangko sarawa kain hitam
Paham hakikaik tahan tapo
Manahan sudi jo siasek
Buruak baiak pandai mangganggam
Indak bapaliang bak nareco
Curiang barih dapek diliek
Mananti bandiang kok tibo
Kumuah bapantang kalihatan
Tandonyo kapa banankodo
Mangkonyo turun kalautan
Walau sagadang bijo bayam
Jadi pantangan salamonyo
Saciok bak anak ayam
Ka jadi paham salamonyo
Cawek (ikat pinggang) yang terbuat dari kain (ada juga dari kain sutra) yang dipakai melilit pinggang pangulu dibagian luar celana tertutup oleh baju melambangkan bahwa seorang pangulu kukuh memegang ikatan dan jalinan silaturrahim anak kamanakan, sehingga terjamin persatuan dalam ikatan yang kokoh. Secara utuh makna simbolik yang tersimpan dalam cawek pangulu dapat difahami dari pantun berikut.
Caweknyo suto bajumbaian
Jumbai nan tangah tigo tampok
Kapalilik anak kamanakan
Walau bak mano pasakitan
Hulu malang salah galogok
Taserak namuah mangampuangan
Kapangabek sako jo sangsako
Nak kokoh lua jo dalam
Guyah nyo bapantang tangga
Paham guyah iman tak ado
Ibaraik bajalan di nan kalam
Namuah tataruang dinan data
Kokoh nyo murah di ungkai
Kabek sabalik buhua sentak
Jadi pangulu kok ndak pandai
Dalam aia jajak lah nampa
Rapek nagari nak maungkai
Tibo nan punyo tangga sajo
Rasio buhua dek pangulu
Nan bak katidiang rarak bingkai
Tangga ciek larak sadonyo
Pantangan bana nan baitu
Sisampiang adalah bagian pakaian pangulu berupa kain (kain sarung) yang dililitkan pada bagian pinggang sampai bagian atas lutut melambangkan kesiagaan, kewaspadaan dan kehati-hatian seorang pangulu dalam berbagai tindakan. Secara utuh pemahaman terhadap makna simbolik dari pakaian pangulu bagian ini dapat difahami dari rangkain pantun dibawah ini.
Basisampiang sahinggo lutuik
Kayo jo miskin alamaiknyo
Patuik dalam ndak buliah senteang
Malu kok indak kataturuik
Ka runtuah adaik jo pusako
Lah ilang ereang jo gendeang
Kok senteang ndak buliah dalam
Mungkin jo patuik ka ukuran
Lakeknyo impik ka kida
Cadiak pandai kok ndak bapaham
Budi kok nyampang kalihatan
Jadi sampik alam nan leba
Satantang jo ampu kaki
Tando nyo luruih batujuan
Suduik seroang manikam jajak
Tando nyo kito lai babudi
Kok tumbuah silang jo bantahan
Pandai manimbang jo manggamak
Langkah bak cando bapatingkek
Alam satapak bakeh diam
Kok bak kayu lungga pangabek
Kamanakan ka andam karam
Alun bakilek alah bakalam
Bulan disangko tigo puluah
Alun diliyek lah tapaham
Lah tantu tampek bakeh tumbuah
Karih (keris) adalah bagian pakain pangulu berupa senjata tajam kecil dalam sebuah sarung yang diselipkan di pinggang (tepatnya di perut) yang tangkainya mengarah ke kiri. Bagian pakaian ini menyimbolkan bahwa seorang pangulu memiliki senjata, namun senjata ini bukan untuk membunuh; maknanya pangulu memiliki kekuasaan tapi bukan untuk menindas. Sejata ini adalah lambang pembelaan terhadap anak-kamanakan yang membutuhkan perlindungan pangulu. Secara utuh, makna simbolik dari pakaian pangulu bagian ini dapat difahami dari rangkain pantun berikut.
Tasisik karih di pinggang
Sisik nyo tanaman tabu
Lataknyo condoang ka kida
Kalau lah tagak mangupalang
Runuik lah kato nan daulu
Muluik jo hati jan batuka
Dikesoang mangko dicabuik
Gambonyo tumpuan puntiang
Tunangan ulu kayu kamaik
Jalan pasa samo dituruik
Dalam bulek usah basandiang
Bogo kamati dalam niaik
Kokohnyo indak dek ambalu
Guyahnyo bapantang tangga
Tagoknyo murah di cabuik
Kalau nan adaik Minangkabau
Asah bacupak di nan data
Malu kasamo kito japuik
Bengkok nan tangah tigo patah
Luruih nyo manahan tiliak
Bantuak di makan siku-siku
Nyampang ratak mambao pacah
Batin tasimpan jan tabatiak
Runuik lah paham ka ilimu
Raso nan dibawo naiak
Pareso nan dibawo turun
Alua jo patuik jalan batampuah
Batin tasimpan kok tabatiak
Alua jo patuik sinan bahimpun
Pasak kungkuang paham taguah
Bamato baliak batimba
Sanyawa pulo jo gomba nyo
Tajam nan indak mangalupang
Kalau barasak di nan bana
Suok kida badai manimpo
Tando nyo langkah nan lah sumbang
Kok tajam indak maluko-i
Jajak di tikam kanai juo
Nan salah samo diubahi
Pulang nyo kabalabeh juo
Alah bakarih samporono
Pakirin rajo majopahik
Tuah basabab bakarano
Pandai batenggang di nan rumik
Salempang adalah bagian pakaian pangulu berupa kain yang disandang di bahu, menyilangi badan dari kanan ke kiri. Bagian pakaian pangulu ini menyimbolkan bahwa seorang pangulu harus mampu memikul tanggung jawab yang diembankan kepadanya. Salah satu tanggung jawab yang harus dipikul oleh pangulu adalah memimpin anak-kamanakan dalam segala hal, baik yang bersifat lahiriah maupun batiniah. Secara utuh makna simbolik dari bagian pakaian pangulu yang ini dapat difahami dari rangkaian pantun berikut ini.
Salempang suto bajumbaian
Panjang nyo tangah tigo kaco
Nyampang nan batin ka anjuakan
Tando guyah iman di dado
Bajumbai perak baukia
Baukia bapucuak rabuang
Batin tasingkok di nan lahia
Randah lah bundo dalam kampuang
Basuji jo banang ameh
Baturap jo banang makau
Pandai barundiang nan bakiyeh
Baitu adaik Minangkabau
Pucuak paku galuang-galuangan
Aka cino jangkau-jangkauan
Kok nyampang cabuah di pikiran
Di muko indak kalihatan
Kapalilik anak kamanakan
Pangabek sako jo pusako
Adaik lai samo di makan
Adaik indak samo bausaho
Nak kokoh lua jo dalam
Kabek sabalik buhua sentak
Kato bana samo di ganggam
Jo mupakaik mangko dibukak
Rapek nagari nak maungkai
Tibu nan punyo tangga sajo
Tungku nan tigo kok sasuai
Tando nagari ka santoso
Tarompa[1] adalah bagian dari pakaian pangulu berupa alas kaki yang biasanya terbuat dari kulit sintetis (kalaf). Bagian pakaian pangulu yang ini melambangkan bahwa seorang pangulu harus berjalan mengunjungi dan menemui anak-kamankannya untuk mengetahui keadaan mereka yang sesungguhnya, sebagaimana diungkapkan melalui pantun berikut ini.
Takanak tarompa kulik kalaf
Kapananai sangsako nak nyo tagok
Sako nak tatap jo enggeran
Bogo manusia basipaik kilaf
Nan buruak samo di paelok
Usah mangguntiang di lipatan
Kapanuruik labuah goloang
Panampuah jalan nan pasa
Sampai ka koto jo nagari
Walau di dunia toloang manoloang
Usah barasak di nan bana
Pado tacemo di nagari
Manuruik anak kamanakan
Mancaliak parik nan ta-ampa
Adokoh rando dapek malu
Nyampang tatampuah di nan bukan
Di nan smpik sulik babega
Babaliak ka kato nan daulu
Kok jauah kamancaliak-caliak
Jikok ampiang manyilau-nyilau
Jikok malam danga-dangakan
Kok lai mancinto ka nan baiak
Indak baniaik nak mangacau
Samo mancari ridha Tuhan
Bajalan ba aleh tapak
Malenggang babuah tangan
Manuruik adaik jo limbago
Bogo ka malah ka diasak
Kato bana jadi padoman
Baitu adaik nan biaso
Tungkek (tongkat) adalah bagian pakaian pangulu berupa tongkat yang terbuat dari kayu yang berkualitas baik, keras, lurus dan sudah tua. Tongkat bagi seorang pangulu melambangkan bahwa ia mampu menopang dirinya sendiri dan sekaligus mampu menopang anak-kamanakannya. Tongkat ini juga menyimbolkan bahwa ia adalah oang yang harus mampu menopang adat, sako dan pusako anak-kamanakan. Secara utuh, makna simbolik yang terdapat dalam tungkek sebagai bagian pakaian pangulu dapat difahami melalui rangkain pantun berikut.
Tungkek nyo dari kayu kamaik
Ujuang tanduak kapalo perak
Kapanupang adaik jo syarak
Walau kamati dalam niaik
Paham kokoh indak tabukak
Itu pamakaian niniak mamak
Kapanahan sako nak jan rabah
Panueh pusako nak jan lipua
Sako nak tatap jo enggeran
Jiko tapijak di nan salah
Tando nyo langkah talanjua
Bak rumah gadang katirihan
Ingek samantaro balun kanai
Kulimek sabalun habih
Walau tatungkuik tagulampai
Nan miang samo dikikih
Malantai sabalun lapuak
Maminteh sabalun hanyuik
Kok nyampang bakisa duduak
Kato nan bana ka di sabuik
Gantang tatagak jo lanjuang nyo
Sumpik tatagak jo isinyo
Adaik tatagaj jo limbago
Kok nyampang paham basangketo
Nak jan tumbuah cacek binaso
Cari lah ujuang jo pangka nyo
Adaik nan batalago buek
Cupak nan tarang samato
Taga dek sipaik nan badiri
Warih nan samo kito jawek
Pusako samo ditarimo
Baitu adaik nan usali
_______________________
Catatan Kaki:
[1] Selop, sandal
Komentar
Posting Komentar