Langsung ke konten utama

38. Falsafah Pakaian Pangulu & Bundo Kanduang: Pakaian Pangulu

PAKAIAN PANGULU


Deta yang sering juga disebut dengan Destar adalah bagian pakaian pangulu yang digunkan untuk tutup kepala. Deta ini menyimbolkan kemampuan akal pikiran seorang pangulu yang tidak gampang ditafsirkan oleh orang lain. Lipatan atau kerutan deta melambangkan kemampuan seorang pangalu menyimpan rahasia dibalik cara berfikirnya yang sangat kompleks. Namun, dibalik itu semua, deta selalu terpasang longgar di kepala seorang pangulu yang melambangkan kelonggaran dan keluasan pikiran seorang pangulu yang penuh kearifan dan kehati-hatian. Falsafah deta dapat difahami dari rangkain pantun adat berikut ini.


Takanak saluak palangai
Bayangan isi dalam kulik
Panjang ndak dapek kito ukua


Nan sipaik baliau cadiak pandai
Walau batenggang di nan rumik
Bapantang langkah ka talanjua


Leba ndak dapek kito bidai
Tiok karuik aka manjala
Tiok katuak budi marangkak


Jadi pangulu kok lai pandai
Pandai bacupak di nan data
Indak namuah bakisa tagak


Dalam lilik ba undang-undang
Salilik lingkaran kaniang
Ikek santuang di kapalo


Kalau nyo langkah nan lah sumbang
Tando nyo paham lah bapaliang
Dunia akiraik kabinaso


Tampuak dek paham tiok lipek
Leba nyo pandindiang kampuang
Panjang pandukuang anak kamanakan


Suko pangasiah ka nan ketek
Batu ketek acok manaruang
Ukua lah langkah ka bajalan


Hamparan rumah nan gadang
Paraok gonjoang nan ampek
Payuang panji marawa basa


Kok tumbuah bana basilang
Kok datang sudi jo siasek
Indak bakisa di nan bana


Tampek bataduah kahujanan
Tampek balinduang kapanasan
Iyo dek anak kamanakan   


Tibo dimato indak bapiciangan
Tibo diparuik indak bakampihan
Nan bana samo ditagakan


Nan sapayuang sapatagak
Dibawah payuang dilingkuang cupak
Manjala masuak Nagari


Tapijak di baro hitam tapak
Tapijak di darah sirah patak
Warih nan samo dirogohi


Kapai tampek batanyo
Kapulang bakeh babarito
Kusuik nan kamanyalasai


Walau ba’a cobaan tibo
Ba iman taguah di dado
Bapantang kusuik ndak salasai


Karuah nan kamanjaniahi
Hukum adia kato nyo bana
Sapakaik warih mandiri kan


Nak aman koto jo nagari
Lahia jo bathin jan batuka
Indak manampuah rusuak jalan


Baju hitam longgar berlengan panjang tanpa saku (kantong) menyimbolkan bahwa seorang pangulu tidak boleh dan tidak pernah mencari dan mengambil keuntungan untuk dirinya sendiri. Bahkan lengannya yang longgar, panjang sedikit diatas pergelangan tangan melambangkan bahwa seorang pangulu memilki sifat ringan tangan untuk membantu orang lain dan pemurah terhadap orang yang sedang mengalami kesulitan. Baju yang longgar melambangkan kelapangan jiwa seorang pangulu dalam menghadapi semua persoalan yang secara utuh diungkapkan dalam pantun adat berikut.


Babaju hitam gadang langan
Langan tasenseang ndak pambangih
Pa apuih miang dalam kampuang


Kalau mambimbiang kamanakan
Mamahek jan dilua garih
Nak jan bacacek dalam kampuang


Pangipeh hangek nak nyo dingin
Siba batanti baliak balah
Baturap jo banang makau


Indak bakucak lahia batin
Kok tasuo gadang baralah
Ukua jo jangko tak talampau


Basuji jo banang ameh
Panutuik jahik pangka langan
Tando mambuhua tak mambuku


Pangulu kok lai tangkeh
Tantu santoso kamanakan
Nagari nan indak dapek malu 


Langan balilik suok kida
Basisiak makau ka amasan
Gadang basalo jo nan ketek


Pangulu paham kok cayia
Uleh jo buhua kok mangasan
Bak kayu lungga pangabek 


Tando rang gadang bapangiriang
Tagak ba apuang jo aturan
Ba ukua jangko jo jangkau


Tagak pangulu kok bapaliang
Unjuak kok indak babarian
Pantangan adaik Minangkabau 


Unjuak ba agak ba inggoan
Lihi nyo lapeh ndak bakatuak
Babalah sahinggo dado


Indak namuah bapangku tangan
Walau kurang dapek di tukuak
Kok taserak di kampuangannyo 


Rang gadang alam nyo leba
Rang cadiak pandang nyo lapang
Indak karuah aia dek ikan


Tatap mangganggam kato nan bana
Walau ba’a cobaan datang
Bapantang guyah sandi iman 


Indak rusak gunuang dek kabuik
Paik manih pandai malulua


Jan takuik maelo suruik
Kalau nyo langkah lah talanjua 


Tagang nyo bajelo-jelo
Kandua nyo badantiang-dantiang


Hati lapang paham saleso
Pasiah lidah pandai barundiang


Sarawa lapang atau celana longgar melambangkan kemampuan, ketangkasan dan kecekatan seorang pangulu mengambil langkah-langkah dan kebijkan yang arif secara fleksibel. Karena semua langkah dan kebijakan yang dibuat seorang pangulu sudah berdasarkan pertimbangan yang sangat matang dengan memperhatikan alua jo patuik, patui mungkin, ukua jo jangko. Secara untuh makna yang terkandung dalam bagian pakaian pangulu ini difahami dari pantun berkut.


Sarawa hitam gadang kaki
Ka panuruik labuah nan luruih
Panampuah jalan nan pasa


Nan sipaik pangulu di nagari
Malu kok indak katahapuih
Tando nyo budi lah tahapuih 


Kadalam koroang jo kampuang
Sampai ka koto jo nagari
Langkah salangkah baliak suruik


Tagak pangulu kok nyo tangguang
Tando bamain aka budi
Bak gunuang di lampok kabuik 


Pado pai suruik nan labiah
Langkah salasai baukuran
Maagak kuku jan tataruang


Pakai lah paham tulak raiah
Simpai nan taguah diganggaman
Itu pitua bundo kanduang 


Mangko sarawa kain hitam
Paham hakikaik tahan tapo
Manahan sudi jo siasek


Buruak baiak pandai mangganggam
Indak bapaliang bak nareco
Curiang barih dapek diliek 


Mananti bandiang kok tibo
Kumuah bapantang kalihatan


Tandonyo kapa banankodo
Mangkonyo turun kalautan


Walau sagadang bijo bayam
Jadi pantangan salamonyo


Saciok bak anak ayam
Ka jadi paham salamonyo


Cawek (ikat pinggang) yang terbuat dari kain (ada juga dari kain sutra) yang dipakai melilit pinggang pangulu dibagian luar celana tertutup oleh baju melambangkan bahwa seorang pangulu kukuh memegang ikatan dan jalinan silaturrahim anak kamanakan, sehingga terjamin persatuan dalam ikatan yang kokoh. Secara utuh makna simbolik yang tersimpan dalam cawek pangulu dapat difahami dari pantun berikut.


Caweknyo suto bajumbaian
Jumbai nan tangah tigo tampok
Kapalilik anak kamanakan


Walau bak mano pasakitan
Hulu malang salah galogok
Taserak namuah mangampuangan 


Kapangabek sako jo sangsako
Nak kokoh lua jo dalam
Guyah nyo bapantang tangga


Paham guyah iman tak ado
Ibaraik bajalan di nan kalam
Namuah tataruang dinan data 


Kokoh nyo murah di ungkai
Kabek sabalik buhua sentak


Jadi pangulu kok ndak pandai
Dalam aia jajak lah nampa


Rapek nagari nak maungkai
Tibo nan punyo tangga sajo
Rasio buhua dek pangulu


Nan bak katidiang rarak bingkai
Tangga ciek larak sadonyo
Pantangan bana nan baitu


Sisampiang adalah bagian pakaian pangulu berupa kain (kain sarung) yang dililitkan pada bagian pinggang sampai bagian atas lutut melambangkan kesiagaan, kewaspadaan dan kehati-hatian seorang pangulu dalam berbagai tindakan. Secara utuh pemahaman terhadap makna simbolik dari pakaian pangulu bagian ini dapat difahami dari rangkain pantun dibawah ini.


Basisampiang sahinggo lutuik
Kayo jo miskin alamaiknyo
Patuik dalam ndak buliah senteang


Malu kok indak kataturuik
Ka runtuah adaik jo pusako
Lah ilang ereang jo gendeang 


Kok senteang ndak buliah dalam
Mungkin jo patuik ka ukuran
Lakeknyo impik ka kida


Cadiak pandai kok ndak bapaham
Budi kok nyampang kalihatan
Jadi sampik alam nan leba 


Satantang jo ampu kaki
Tando nyo luruih batujuan
Suduik seroang manikam jajak


Tando nyo kito lai babudi
Kok tumbuah silang jo bantahan
Pandai manimbang jo manggamak


Langkah bak cando bapatingkek
Alam satapak bakeh diam


Kok bak kayu lungga pangabek
Kamanakan ka andam karam


Alun bakilek alah bakalam
Bulan disangko tigo puluah


Alun diliyek lah tapaham
Lah tantu tampek bakeh tumbuah


Karih (keris) adalah bagian pakain pangulu berupa senjata tajam kecil dalam sebuah sarung yang diselipkan di pinggang (tepatnya di perut) yang tangkainya mengarah ke kiri. Bagian pakaian ini menyimbolkan bahwa seorang pangulu memiliki senjata, namun senjata ini bukan untuk membunuh; maknanya pangulu memiliki kekuasaan tapi bukan untuk menindas. Sejata ini adalah lambang pembelaan terhadap anak-kamanakan yang membutuhkan perlindungan pangulu. Secara utuh, makna simbolik dari pakaian pangulu bagian ini dapat difahami dari rangkain pantun berikut.


Tasisik karih di pinggang
Sisik nyo tanaman tabu
Lataknyo condoang ka kida


Kalau lah tagak mangupalang
Runuik lah kato nan daulu
Muluik jo hati jan batuka 


Dikesoang mangko dicabuik
Gambonyo tumpuan puntiang
Tunangan ulu kayu kamaik


Jalan pasa samo dituruik
Dalam bulek usah basandiang
Bogo kamati dalam niaik 


Kokohnyo indak dek ambalu
Guyahnyo bapantang tangga
Tagoknyo murah di cabuik


Kalau nan adaik Minangkabau
Asah bacupak di nan data
Malu kasamo kito japuik 


Bengkok nan tangah tigo patah
Luruih nyo manahan tiliak
Bantuak di makan siku-siku


Nyampang ratak mambao pacah
Batin tasimpan jan tabatiak
Runuik lah paham ka ilimu 


Raso nan dibawo naiak
Pareso nan dibawo turun
Alua jo patuik jalan batampuah


Batin tasimpan kok tabatiak
Alua jo patuik sinan bahimpun
Pasak kungkuang paham taguah 


Bamato baliak batimba
Sanyawa pulo jo gomba nyo
Tajam nan indak mangalupang


Kalau barasak di nan bana
Suok kida badai manimpo
Tando nyo langkah nan lah sumbang 


Kok tajam indak maluko-i
Jajak di tikam kanai juo


Nan salah samo diubahi
Pulang nyo kabalabeh juo 


Alah bakarih samporono
Pakirin rajo majopahik


Tuah basabab bakarano
Pandai batenggang di nan rumik


Salempang adalah bagian pakaian pangulu berupa kain yang disandang di bahu, menyilangi badan dari kanan ke kiri. Bagian pakaian pangulu ini menyimbolkan bahwa seorang pangulu harus mampu memikul tanggung jawab yang diembankan kepadanya. Salah satu tanggung jawab yang harus dipikul oleh pangulu adalah memimpin anak-kamanakan dalam segala hal, baik yang bersifat lahiriah maupun batiniah. Secara utuh makna simbolik dari bagian pakaian pangulu yang ini dapat difahami dari rangkaian pantun berikut ini.


Salempang suto bajumbaian
Panjang nyo tangah tigo kaco


Nyampang nan batin ka anjuakan
Tando guyah iman di dado 


Bajumbai perak baukia
Baukia bapucuak rabuang


Batin tasingkok di nan lahia
Randah lah bundo dalam kampuang 


Basuji jo banang ameh
Baturap jo banang makau


Pandai barundiang nan bakiyeh
Baitu adaik Minangkabau 


Pucuak paku galuang-galuangan
Aka cino jangkau-jangkauan


Kok nyampang cabuah di pikiran
Di muko indak kalihatan 


Kapalilik anak kamanakan
Pangabek sako jo pusako


Adaik lai samo di makan
Adaik indak samo bausaho 


Nak kokoh lua jo dalam
Kabek sabalik buhua sentak


Kato bana samo di ganggam
Jo mupakaik mangko dibukak 


Rapek nagari nak maungkai
Tibu nan punyo tangga sajo


Tungku nan tigo kok sasuai
Tando nagari ka santoso


Tarompa[1] adalah bagian dari pakaian pangulu berupa alas kaki yang biasanya terbuat dari kulit sintetis (kalaf). Bagian pakaian pangulu yang ini melambangkan bahwa seorang pangulu harus berjalan mengunjungi dan menemui anak-kamankannya untuk mengetahui keadaan mereka yang sesungguhnya, sebagaimana diungkapkan melalui pantun berikut ini.


Takanak tarompa kulik kalaf
Kapananai sangsako nak nyo tagok
Sako nak tatap jo enggeran


Bogo manusia basipaik kilaf
Nan buruak samo di paelok
Usah mangguntiang di lipatan 


Kapanuruik labuah goloang
Panampuah jalan nan pasa
Sampai ka koto jo nagari


Walau di dunia toloang manoloang
Usah barasak di nan bana
Pado tacemo di nagari 


Manuruik anak kamanakan
Mancaliak parik nan ta-ampa
Adokoh rando dapek malu
Nyampang tatampuah di nan bukan
Di nan smpik sulik babega
Babaliak ka kato nan daulu 


Kok jauah kamancaliak-caliak
Jikok ampiang manyilau-nyilau
Jikok malam danga-dangakan


Kok lai mancinto ka nan baiak
Indak baniaik nak mangacau
Samo mancari ridha Tuhan 


Bajalan ba aleh tapak
Malenggang babuah tangan
Manuruik adaik jo limbago


Bogo ka malah ka diasak
Kato bana jadi padoman
Baitu adaik nan biaso 


Tungkek (tongkat) adalah bagian pakaian pangulu berupa tongkat yang terbuat dari kayu yang berkualitas baik, keras, lurus dan sudah tua. Tongkat bagi seorang pangulu melambangkan bahwa ia mampu menopang dirinya sendiri dan sekaligus mampu menopang anak-kamanakannya. Tongkat ini juga menyimbolkan bahwa ia adalah oang yang harus mampu menopang adat, sako dan pusako anak-kamanakan. Secara utuh, makna simbolik yang terdapat dalam tungkek sebagai bagian pakaian pangulu dapat difahami melalui rangkain pantun berikut.


Tungkek nyo dari kayu kamaik
Ujuang tanduak kapalo perak
Kapanupang adaik jo syarak


Walau kamati dalam niaik
Paham kokoh indak tabukak
Itu pamakaian niniak mamak 


Kapanahan sako nak jan rabah
Panueh pusako nak jan lipua
Sako nak tatap jo enggeran


Jiko tapijak di nan salah
Tando nyo langkah talanjua
Bak rumah gadang katirihan 


Ingek samantaro balun kanai
Kulimek sabalun habih


Walau tatungkuik tagulampai
Nan miang samo dikikih


Malantai sabalun lapuak
Maminteh sabalun hanyuik


Kok nyampang bakisa duduak
Kato nan bana ka di sabuik 


Gantang tatagak jo lanjuang nyo
Sumpik tatagak jo isinyo
Adaik tatagaj jo limbago


Kok nyampang paham basangketo
Nak jan tumbuah cacek binaso
Cari lah ujuang jo pangka nyo 


Adaik nan batalago buek
Cupak nan tarang samato
Taga dek sipaik nan badiri


Warih nan samo kito jawek
Pusako samo ditarimo
Baitu adaik nan usali


_______________________


Catatan Kaki:


[1] Selop, sandal

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Katam Kaji

[caption id="attachment_779" align="alignright" width="300"] Salah satu gambar yang kami dapat dari kampung[/caption] Terdengar oleh kami telah tiba pula musim Katam Kaji [1] di kampung kita. Pada hari Ahad yang dahulu (22 Juni 2013) kami dengar kalau orang di Surau Tapi yang ba arak-arak. [2] Kemudian pada hari Kamis yang lalu (27 Juni 2013) tiba pula giliran orang Joho dan sekarang hari Ahad (30 Juni 2013) merupakan tipak [3] orang Koto Panjang yang berarak-arak. Memanglah pada pekan-pekan ini merupakan pekan libur sekolah bagi anak-anak sekolah. Telah menerima rapor mereka. Memanglah serupa itu dari dahulu bahwa Katam Kaji dilaksanakan oleh orang kampung kita disaat libur sekolah. Namun ada juga yang berlainan, seperti orang Dalam Koto yang akan melaksanakan selepas Hari rayo Gadang [4] dan Orang Taluak yang kabarnya akan mengadakan selepas Hari Raya Haji . [5] Kami tak pula begitu jelas pertimbangan dari kedua kampung tersebut. Mungkin engku dan

29. Tata Upacara Adat Minangkabau: Upacara Batagak Pangulu

UPACARA BATAGAK PANGULU Salah satu upacara atau alek ( ceremony ) adat Minangkabau yang paling sakral yang mendapatkan perhatian dan perlakukan khsus adalah Batagak Pangulu atau ada juga yang menyebutnya Batagak Gala .  Upacara ini merupakan peristiwa pentasbihan dan pengambilan atau pengucapan sumpah serta janji seorang Pangulu pada saat ia diangkat dan dinobatkan sebagai pemimpin kaum yang bergelar Datuak. Upacara adat ini sesuai dengan ajaran Islam sebagaimana firman Allah mengingatkan: Sesungguhnyan orang-orang yang menukar janji ( nya dengan Allah ) dan sumpah-sumpah mereka dengan harga yang sedikit maka mereka itu tidak mendapat bahagian dari ( pahala ) di akhirat, dan Allah tidak akan berkata-kata dengan mereka dan tidak akan melihat kepada mereka pada hari kahirat dan tidak ( pula ) akan menyucikan mereka. Bagi mereka adalah azab yang pedih (QS:3:77). Pada bagian lain Allah juga mengingatkan: “ Dan janganlah kamu mengikuti orang yang selalu bersumpah, lagi yang hina ” (QS 6

Luak Gadang & Luak Kaciak

Luak , begitu sebagian orang Minang menyebutnya. Atau orang sekarang lebih mengenalnya dengan sebutan sumua atau sumur. Luak adalah sumber untuk mengambil air bagi sekalian orang, sebelum dikenalnya sistim penyaluran air oleh PDAM (Perusahaan Daerah Air Minum) sekarang. Pada masa sekarang, hampir sekalian rumah di Kamang memiliki luak namun tidak demikian pada masa dahulu. Dahulu luak hanya dimiliki oleh sebagian keluarga dan itupun tidak berada di dekat rumah melainkan agak jauh dari rumah. sehingga menyebabkan untuk mengambil air orang-orang harus berjalan agak jauh. [caption id="attachment_749" align="alignleft" width="300"] Luak Gadang[/caption] Adalah Kampuang Lubuak sebuah kampung di Jorong Nan Tujuah di Kamang. Kampung ini memiliki luak kampung yang bernama Luak Gadang dan Luak Kaciak. Kedua luak ini memiliki kegunaan (fungsi) yang berbeda. Luak Gadang berguna untuk mencuci dan mandi sedangkan Luak Kaciak berguna untuk mengambil air minum