PAKAIAN BUNDO KANDUANG
Seperti pakaian pangulu, pakaian Bundo Kanduang tidak sekadar berfungsi sebagai penutup bagian tubuh, tapi memiliki nilai-nilai simbolik bagi orang yang memakainya—Bundo Kanduang. Secara umum, pakaian Bundo Kanduang terdiri dari 6 (enam) bagian: 1) Tangkuluak Tanduak, 2) Baju Batanti (Baju Batabua), 3) Saruang Lambak, 4) Kaluang 4) Cincin dan Subang, 5) Galang, dan 6) Selop (Tarompa). Setiap bagai pakaian Bundo Kanduang memiliki makna simbolik masing-masing.
Tangkuluak Tanduak adalah bagian pakaian Bundo Kanduang sebagai penutup kepala yang berbentuk tanduk. Tangkuluak Tanduak menyimbolkan beberapa hal, ataralain melambangkan Bundo Kanduang sebagai penghuni dan pengelola Rumah Gadang. Selain itu, Tangkuluak Tanduak melambangkan akal budi Bundo Kanduang yang kukuh, istiqamah mempertahankan prinsip keperempuanan yang menjujung tinggi harkat dan martabat perempuan. Selain itu, Tingkuluak Tanduak juga melambangkan kearifan perempuan yang pikirannya tidak mudah ditebak oleh orang awam, serta menjunjung tinggi nilai-nilai keadilan. Secara utuh, makna simbolik yang terdapat dalam Tingkuluak Tanduak dapat difahami dari pantun berikut.
Takanak tingkuluak di kapalo
Banamo kain balambak
Walau ba’a dayoan tibo
Bapantang batin ka tabukak
Bantuak lahia bayangan isi
Panjang tak dapek kito ukua
Paham taguah iman takunci
Bapantang langkah ka talanjua
Leba tak dapek kito bidai
Tiok lipek aka manjala
Walau tibo umbuak jo umbai
Pantang bakisa di nan bana
Tiok katuak budi marangkak
Tampuak dek paham tiok lipek
Walau bakisa tampek tagak
Bapantang batin ka taliek
Gonjoang ateh baliak batimba
Lambang nareco bayang adaik
Kalau nyo budi lah tajua
Kalam lah jalan ka akiraik
Adaik nan basandi syarak
Syarak nan basandi kitabullah
Walau kabek buliah dibukak
Nan buhua ndak buliah guyah
Ujuang nyo duo bajumbai an
Ba antiang perak ba ukia
Ba iman taguah di badan
Bapantang bak gatah caia
Sajumbai di muko kaniang
Jadi sumandan dalam kampuang
Dalam lipek indak mangguntiang
Itu lah paham bundo kanduang
Sajumbai jatuah kabalakang
Panampin niniak jo mamak
Kok tumbuah bana basilang
Batin nan indak ka tabukak
Salilik lingkaran kaniang
Ikek santuang di kapalo
Kalau nyo paham lah bapaliang
Runtuah adaik kupak pusako
Tampuak dek paham tiok lipek
Dalam lipek balipek pulo
Di dunia langkah kok sasek
Di akiraik antah bak mano
Leba nyo pandindiang kampuang
Panjang pandukuang anak katurunan
Bapantang langkah tataruang
Walau kamano ka bajalan
Hamparan rumah nan gadang
Paraok gonjoang nan ampek
Pandai maukua samo panjang
Bijak manimbang samo barek
Bakeh bataduah kahujanan
Tampek balinduang kapanasan
Kok tibo bandiang jo bantahan
Di muko haram kaliatan
Iyo dek anak katurunan
Nan sapayuang sapatagak
Nan bana samo di tagakkan
Kabek taguah pantang dibukak
Di bawah payuang lingkungan cupak
Manjala masuak nagari
Tapijak di baro hitam tapak
Warih nan samo di ronggohi
Kapai bakeh batanyo
Kapulang tampek babarito
Maro malintang kok nyo tibo
Baiman taguah di dado
Kusuik nan ka manyalasai
Karuah nan kamanjaniahi
Nan singkek samo di bilai
Adaik tirih samo di pati
Hukum adia kato nyo bana
Sapakaik warih mandiri an
Takuik di budi ka tajua
Pakokoh kunci sandi iman
Tagang nyo bajelo-jelo
Kandua nyo badantiang – dantiang
Hati lapang paham saleso
Pasiah lidah pandai barundiang
Guyah nyo bapantang tangga
Kokoh nyo murah diungkai
Kalau nyo paham lah batuka
Cadiak tak guno ka di pakai
Baju Batanti (Baju Batabua) adalah bagian pakaian Bundo Kanduang yang berupa baju kuruang berlengan lebar yang menutupi bagian badan sampai lutut. Bagai pakaian Bundo Kanduang ini melambangkan kekayaan Minangkabau yang dipegang dan diatur oleh Bundo Kanduang. Selain itu, Baju Batabua juga menyimbolkan bahwa Bundo Kandaung adalah perempuan yang taa’at menjalankan Ajaran Islam, yang salah satunya adalah menutup aurat. Bundo Kanduang adalah perempuan yang memiliki kebesaran jiwa dan kearifan bertindak. Secara untuh, makna simbolik yang terdapat dalam Baju Batabua dapat difahami dari pantun berikut.
Babaju kuruang gadang langan
Pa apuih miang dalam kampuang
Mambimbiang anak katurunan
Hiduik di dunia nak jan cangguang
Pangipeh angek nak nyo dingin
Siba batanti timba baliak
Nak suni lahia jo batin
Rasio diri jan tabatiak
Batabua perak ba ukia
Baturap jo banang ameh
Kalau mahukum indak adia
Tandonyo mujua nan tarateh
Basuji jo banang makau
Panutuik jahik pangka langan
Adaik sakik silau manyilau
Bakawan anjuang ma anjuangan
Tando mambuhua tak mambuku
Ma uleh indak mangasan
Kalau bundo bapaham ragu
Tando nyo batin ka anjuak kan
Langan balilik suok kida
Basisiak makau ka amasan
Bundo kanduang kok indak saba
Tando lah lungga sandi iman
Gadang basalo jo nan ketek
Tando nyo bundo bapangiriang
Nyampang iman lungga pangabek
Tandonyo tagak di nan cupiang
Tagak baapuang jo aturan
Ba ukua jangko jo jangkau
Kalau lah lungga sandi iaman
Lah bak aia di sandiang pulau
Unjuak ba agak bainggok an
Manuruik bungka nareco
Bapantang lungga pangganggaman
Umbuank jo umbi kok nyo tibo
Lihia nyo lapeh tak bakatuak
Babalah sahinggo dado
Walau sadang mamacik tampuak
Gadang nan indak kamalendo
Bundo kanduang alam nyo leba
Bundo kanduang padang nyo lapang
Kok tak pandai duduak bakisa
Mangko batin tampak dek urang
Indak karuah aia dek ikan
Tak rusak gunuang dek kabuik
Pahik manih pandai malulua
Kalau manampuah rusuak jalan
Alah sulik manganjua suruik
Karano langkah lah talanjua
Dukuah[1] (kalaung) adalah bagian pakaian Bundo Kanduang berupa kalung yang digantung di leher. Dukuah menyimbolkan kesetian dan kekukuhan Bundo Kanduang memegang rahasia dan kebenaran. Bagian pakaian ini juga melambangkan fungsi Budo Kanduang sebagai penyimpan harta, pusaka dan kekayaan kaum. Makna simbolik dari dukuah sebagai bagian Bundo Kanduang dapat dipahami dari pantun berikut.
Takanak dukuah di lihia
Dukuah pinyaram bungo inai
Bagalang salingkaran tangan
Kalau lah garak jo takadia
Paham nan indak kataungkai
Bialah luluah di ganggaman
Cincin dan Subang adalah bagian pakaian atau asesoris pakaian Bundo Kandaung berupa cincin dan subang (anting-anting) yang terbuat dari emas. Bagian pakaian Bundo Kanduang yang ini menyimbolkan kearifan Bundo Kanduang menempatkan sesuatu pada tempatnya, menggunakan sesuatu sesuai peruntukannya. Makna simbolik dari cincin dan subang sebagai bagaian pakaian Bundo Kanduang dapat dipahami melalui pantun berikut ini.
Bacincin saukuran jari
Tumpuan subang ka talingo
Tuah nan samo dicari
Warih nan samo ditarimo
Tumpuan canggai ka kalingkiang
Alua patuik sinan bahimpun
Dalam bulek jikok basandiang
Adaik jo syarak tak tasusun
Latakan suatu di tampek nyo
Di makan alua jo patuik
Dalam bana bandiang kok tibo
Jalan salangkah ganjua suruik
Di dalam cupak jo gantang
Ma hawai jan sapanjang tangan
Nak jan budi tampek dek urang
Usah ditampuah rusuak jalan
Unjuak ba agak bahinggo kan
Kalau malabiahi ancak-ancak
Jikok mangurangi sio-sio
Jikok nyo rusak dipikiran
Sasudah timbang jo gamak
Kusuik salasai sandirinyo
Kodek adalah bagian pakaian Bundo Kanduang berupa kain sarung yang terbuat dari kain balambak. Kodek mengandung makan bahwa Bundo Kanduang adalah perempuan yang menjujung tinggi nilai kesopanan dan harkat perempuan. Secara utuh, makna simbolik yang terkadung dalam kodek sebagai bagian pakaian Bundo Kanduang dapat dipahami dari pantun berikut
Bakodek kain balambak
Ba ukia bamego-mego
Paham bulek bacabang indak
Manuruik barih adaik juo
Ukia basalo pucuak rabuang
Kaluak paku galuang-galuangan
Aka cino jangkau jangkau an
Nan sipaik bundo dalam kampuang
Indak manampuah rusuak jalan
Geleang nan usah di iyoan
Saik ajik mamacah rag
iDi bawah itiak pulang patang
Kalau malantiang samo tinggi
Jikok maukua samo panjang
Basalo jo bada mudiak
Di tangah bungo kiambang
Nan tak unyuak pantang ma ambiak
Luruih bana pandai manimbang
Dalam nyo diateh tumik
Patuik dalam tak buliah senteang
Walau basuo jo nan rumik
Paham nan indak ka tagendeang
Kok senteang tak buliah dalam
Mungkin jo patuik ka ukuran
Nyampang gurih di dalam paham
Usah di bao ka ukuran
Lakek nyo impik ka kida
Tando nyo luruih batujuan
Tiok rundiang manantang bana
Tiok bakato kabakiasan
Suduik seroang manikam jajak
Langkah bak cando bapatingkek
Alam satapak bakeh diam
Dalam batin jikok badatak
Carilah sudi jo siasek
Nak jan bajalan di nan kalam
Mamakai raso jo pareso
Raso nan dibawo naiak
Walau di hati basangketo
Alun lai batin ka tabatiak
Pareso nan dibawo turun
Alua patuik jalan di tampuah
Walau tampak kato manurun
Tatap bapaham di nan taguah
Bajalan si ganjua lalai
Pado pai suruik nan labiah
Manjalan kusuik salasai
Tatap bapaham tulak raiah
Samuik tapijak indak mati
Alu tataruang patah tigo
Tibo dilasuang ramuak rampak
Pandai ma ajuak dalam bumi
Tau di gadang ka malendo
Sapadi paham tak ka luak
Alun bakilek lah bakalam
Bulan disangko tigo puluah
Alun diliek lah tapaham
Lah tantu tampek tumbuah
Salempang adalah bagian pakaian Bundo Kanduang berupa kain songket yang dipasang dibahu melingkari badan atau menyelempang dari kanan ke kiri. Salempang sebagai bagian pakaian Bundo Kanduang melambangkan tugas pokok Bundo Kanduang sebagai penyimpan dan pengelola pusako kaum. Secara utuh, makna simbolik yang tersimpan dalam selempang Bundo Kanduang dapat dipahami dari pantun berikut.
Salempang suto bajumbaian
Panjang nyo tangah tigo kaco
Nyampang nan batin ka anjuak an
Tando guyah iman di dado
Bajumbai perak baukia
Baukia bapucuak rabuang
Batin tasingkok di nan lahia
Randah lah bundo dalam kampuang
Basuji jo banang ameh
Baturap jo banang makau
Pandai barundiang nan bakiyeh
Baitu adaik Minangkabau
Pucuak paku galuang-galuangan
Aka cino jangkau-jangkauan
Kok nyampang cabuah di pikiran
Di muko indak kalihatan
Kapalilik anak kamanakan
Pangabek sako jo pusako
Adaik lai samo di makan
Adaik indak samo bausaho
Nak kokoh lua jo dalam
Kabek sabalik buhua sentak
Kato bana samo di ganggam
Jo mupakaik mangko dibukak
Rapek nagari nak maungkai
Tibu nan punyo tangga sajo
Tungku nan tigo kok sasuai
Tando nagari ka santoso
Selop atau Tarompa adalah bagian pakaian Bundo Kanduang berupa alas kaki (sandal) yang terbuat dari kulit kalf. Tarompa sebagai bagian pakaian Bundo Kanduang menyimbolkan bahwa Bundo Kanduang selalu memiliki dasar pijak setiap tindakannya, baik lahir maupun batin, sehingga dia tidak ragu dalam bentindak. Secara utuh, makna simboliki yang terkanduang dalam tarompa sebagai bagian pakaian Bundo Kanduang dapat dipahami dari pantun berikut
Takanak tarompa kulik kalaf
Kapananai sako jo pusako
Kok tasuo gawa jo kilaf
Runuik lah kato kapangkanyo
Kapanuruik labuah nan luruih
Panampuah jalan nan pasa
Anak cucu kok nyo badiguih
Bundo kanduang jadi panawa
Baiak ka dalam koroang kampuang
Sampai ka koto jo nagari
Nan sipaik baliau bundo kanduang
Pandai ma ajuak dalam budi
Bajalan ba aleh tapak
Malenggang babuah tangan
Paham bundo kalau bakucak
Di lahia budi kalihatan
Malangkah jan salelo kaki
Ma agak kuku jan tataruang
Kok tak pandai bamain budi
Itu pantangan Bundo Kanduang
KESIMPULAN
Dari uraian diatas dapat disimpulkan bahwa pakaian adat Pangulu dan Budo Kanduang tidak hanya berfungsi menutup bagian tubuh dan perhiasan, tapi juga merupakan simbol yang menjelaskan hakikat, sifat, karakter, kewajiban dan yanggung jawab orang yang memakainya.
____________________________
Catatan Kaki:
[1] Kalung
Komentar
Posting Komentar