Langsung ke konten utama

39. Falsafah Pakaian Pangulu & Bundo Kanduang: Pakaian Bundo Kanduang & Kesimpulan

PAKAIAN BUNDO KANDUANG


Seperti pakaian pangulu, pakaian Bundo Kanduang tidak sekadar berfungsi sebagai penutup bagian tubuh, tapi memiliki nilai-nilai simbolik bagi orang yang memakainya—Bundo Kanduang. Secara umum, pakaian Bundo Kanduang terdiri dari 6 (enam) bagian: 1) Tangkuluak Tanduak, 2) Baju Batanti (Baju Batabua), 3) Saruang Lambak, 4) Kaluang 4) Cincin dan Subang, 5) Galang, dan 6) Selop (Tarompa). Setiap bagai pakaian Bundo Kanduang memiliki makna simbolik masing-masing.


Tangkuluak Tanduak adalah bagian pakaian Bundo Kanduang sebagai penutup kepala yang berbentuk tanduk. Tangkuluak Tanduak menyimbolkan beberapa hal, ataralain melambangkan Bundo Kanduang sebagai penghuni dan pengelola Rumah Gadang. Selain itu, Tangkuluak Tanduak melambangkan akal budi Bundo Kanduang yang kukuh, istiqamah mempertahankan prinsip keperempuanan yang menjujung tinggi harkat dan martabat perempuan. Selain itu, Tingkuluak Tanduak juga melambangkan kearifan perempuan yang pikirannya tidak mudah ditebak oleh orang awam, serta menjunjung tinggi nilai-nilai keadilan. Secara utuh, makna simbolik yang terdapat dalam Tingkuluak Tanduak dapat difahami dari pantun berikut.


Takanak tingkuluak di kapalo
Banamo kain balambak


Walau ba’a dayoan tibo
Bapantang batin ka tabukak 


Bantuak lahia bayangan isi
Panjang tak dapek kito ukua


Paham taguah iman takunci
Bapantang langkah ka talanjua 


Leba tak dapek kito bidai
Tiok lipek aka manjala


Walau tibo umbuak jo umbai
Pantang bakisa di nan bana 


Tiok katuak budi marangkak
Tampuak dek paham tiok lipek


Walau bakisa tampek tagak
Bapantang batin ka taliek 


Gonjoang ateh baliak batimba
Lambang nareco bayang adaik


Kalau nyo budi lah tajua
Kalam lah jalan ka akiraik 


Adaik nan basandi syarak
Syarak nan basandi kitabullah


Walau kabek buliah dibukak
Nan buhua ndak buliah guyah 


Ujuang nyo duo bajumbai an
Ba antiang perak ba ukia


Ba iman taguah di badan
Bapantang bak gatah caia 


Sajumbai di muko kaniang
Jadi sumandan dalam kampuang


Dalam lipek indak mangguntiang
Itu lah paham bundo kanduang 


Sajumbai jatuah kabalakang
Panampin niniak jo mamak


Kok tumbuah bana basilang
Batin nan indak ka tabukak 


Salilik lingkaran kaniang
Ikek santuang di kapalo


Kalau nyo paham lah bapaliang
Runtuah adaik kupak pusako 


Tampuak dek paham tiok lipek
Dalam lipek balipek pulo


Di dunia langkah kok sasek
Di akiraik antah bak mano 


Leba nyo pandindiang kampuang
Panjang pandukuang anak katurunan


Bapantang langkah tataruang
Walau kamano ka bajalan 


Hamparan rumah nan gadang
Paraok gonjoang nan ampek


Pandai maukua samo panjang
Bijak manimbang samo barek 


Bakeh bataduah kahujanan
Tampek balinduang kapanasan


Kok tibo bandiang jo bantahan
Di muko haram kaliatan 


Iyo dek anak katurunan
Nan sapayuang sapatagak


Nan bana samo di tagakkan
Kabek taguah pantang dibukak 


Di bawah payuang lingkungan cupak
Manjala masuak nagari


Tapijak di baro hitam tapak
Warih nan samo di ronggohi 


Kapai bakeh batanyo
Kapulang tampek babarito


Maro malintang kok nyo tibo
Baiman taguah di dado 


Kusuik nan ka manyalasai
Karuah nan kamanjaniahi


Nan singkek samo di bilai
Adaik tirih samo di pati 


Hukum adia kato nyo bana
Sapakaik warih mandiri an


Takuik di budi ka tajua
Pakokoh kunci sandi iman 


Tagang nyo bajelo-jelo
Kandua nyo badantiang – dantiang


Hati lapang paham saleso
Pasiah lidah pandai barundiang 


Guyah nyo bapantang tangga
Kokoh nyo murah diungkai


Kalau nyo paham lah batuka
Cadiak tak guno ka di pakai



Baju Batanti (Baju Batabua) adalah bagian pakaian Bundo Kanduang yang berupa baju kuruang berlengan lebar yang menutupi bagian badan sampai lutut.  Bagai pakaian Bundo Kanduang ini melambangkan kekayaan Minangkabau yang dipegang dan diatur oleh Bundo Kanduang. Selain itu, Baju Batabua juga menyimbolkan bahwa Bundo Kandaung adalah perempuan yang taa’at menjalankan Ajaran Islam, yang salah satunya adalah menutup aurat. Bundo Kanduang adalah perempuan yang memiliki kebesaran jiwa dan kearifan bertindak. Secara untuh, makna simbolik yang terdapat dalam Baju Batabua  dapat difahami dari pantun berikut.


Babaju kuruang gadang langan
Pa apuih miang dalam kampuang


Mambimbiang anak katurunan
Hiduik di dunia nak jan cangguang


Pangipeh angek nak nyo dingin
Siba batanti timba baliak


Nak suni lahia jo batin
Rasio diri jan tabatiak


Batabua perak ba ukia
Baturap jo banang ameh


Kalau mahukum indak adia
Tandonyo mujua nan tarateh


Basuji jo banang makau
Panutuik jahik pangka langan


Adaik sakik silau manyilau
Bakawan anjuang ma anjuangan


Tando mambuhua tak mambuku
Ma uleh indak mangasan


Kalau bundo bapaham ragu
Tando nyo batin ka anjuak kan


Langan balilik suok kida
Basisiak makau ka amasan


Bundo kanduang kok indak saba
Tando lah lungga sandi iman


Gadang basalo jo nan ketek
Tando nyo bundo bapangiriang


Nyampang iman lungga pangabek
Tandonyo tagak di nan cupiang


Tagak baapuang jo aturan
Ba ukua jangko jo jangkau


Kalau lah lungga sandi iaman
Lah bak aia di sandiang pulau


Unjuak ba agak bainggok an
Manuruik bungka nareco


Bapantang lungga pangganggaman
Umbuank jo umbi kok nyo tibo


Lihia nyo lapeh tak bakatuak
Babalah sahinggo dado


Walau sadang mamacik tampuak
Gadang nan indak kamalendo


Bundo kanduang alam nyo leba
Bundo kanduang padang nyo lapang


Kok tak pandai duduak bakisa
Mangko batin tampak dek urang


Indak karuah aia dek ikan
Tak rusak gunuang dek kabuik
Pahik manih pandai malulua


Kalau manampuah rusuak jalan
Alah sulik manganjua suruik
Karano langkah lah talanjua


Dukuah[1] (kalaung) adalah bagian pakaian Bundo Kanduang berupa kalung yang digantung di leher. Dukuah menyimbolkan kesetian dan kekukuhan Bundo Kanduang memegang rahasia dan kebenaran. Bagian pakaian ini juga melambangkan fungsi Budo Kanduang sebagai penyimpan harta, pusaka dan kekayaan kaum. Makna simbolik dari dukuah sebagai bagian Bundo Kanduang dapat dipahami dari pantun berikut.


Takanak dukuah di lihia
Dukuah pinyaram bungo inai
Bagalang salingkaran tangan


Kalau lah garak jo takadia
Paham nan indak kataungkai
Bialah luluah di ganggaman


Cincin dan Subang adalah bagian pakaian atau asesoris pakaian Bundo Kandaung berupa cincin dan subang (anting-anting) yang terbuat dari emas. Bagian pakaian Bundo Kanduang yang ini menyimbolkan kearifan Bundo Kanduang menempatkan sesuatu pada tempatnya, menggunakan sesuatu sesuai peruntukannya. Makna simbolik dari cincin dan subang sebagai bagaian pakaian Bundo Kanduang dapat dipahami melalui pantun berikut ini.


Bacincin saukuran jari
Tumpuan subang ka talingo


Tuah nan samo dicari
Warih nan samo ditarimo


Tumpuan canggai ka kalingkiang
Alua patuik sinan bahimpun


Dalam bulek jikok basandiang
Adaik jo syarak tak tasusun


Latakan suatu di tampek nyo
Di makan alua jo patuik


Dalam bana bandiang kok tibo
Jalan salangkah ganjua suruik


Di dalam cupak jo gantang
Ma hawai jan sapanjang tangan


Nak jan budi tampek dek urang
Usah ditampuah rusuak jalan


Unjuak ba agak bahinggo kan
Kalau malabiahi ancak-ancak
Jikok mangurangi sio-sio


Jikok nyo rusak dipikiran
Sasudah timbang jo gamak
Kusuik salasai sandirinyo


Kodek adalah bagian pakaian Bundo Kanduang berupa kain sarung yang terbuat dari kain balambak. Kodek mengandung makan bahwa Bundo Kanduang adalah perempuan yang menjujung tinggi nilai kesopanan dan harkat perempuan. Secara utuh, makna simbolik yang terkadung dalam kodek sebagai bagian pakaian Bundo Kanduang dapat dipahami dari pantun berikut


Bakodek kain balambak
Ba ukia bamego-mego


Paham bulek bacabang indak
Manuruik barih adaik juo


Ukia basalo pucuak rabuang
Kaluak paku galuang-galuangan
Aka cino jangkau jangkau an


Nan sipaik bundo dalam kampuang
Indak manampuah rusuak jalan
Geleang nan usah di iyoan


Saik ajik mamacah rag
i
Di bawah itiak pulang patang


Kalau malantiang samo tinggi
Jikok maukua samo panjang


Basalo jo bada mudiak
Di tangah bungo kiambang


Nan tak unyuak pantang ma ambiak
Luruih bana pandai manimbang


Dalam nyo diateh tumik
Patuik dalam tak buliah senteang


Walau basuo jo nan rumik
Paham nan indak ka tagendeang


Kok senteang tak buliah dalam
Mungkin jo patuik ka ukuran


Nyampang gurih di dalam paham
Usah di bao ka ukuran


Lakek nyo impik ka kida
Tando nyo luruih batujuan


Tiok rundiang manantang bana
Tiok bakato kabakiasan


Suduik seroang manikam jajak
Langkah bak cando bapatingkek
Alam satapak bakeh diam


Dalam batin jikok badatak
Carilah sudi jo siasek
Nak jan bajalan di nan kalam


Mamakai raso jo pareso
Raso nan dibawo naiak


Walau di hati basangketo
Alun lai batin ka tabatiak


 Pareso nan dibawo turun
Alua patuik jalan di tampuah


Walau tampak kato manurun
Tatap bapaham di nan taguah


Bajalan si ganjua lalai
Pado pai suruik nan labiah


Manjalan kusuik salasai
Tatap bapaham tulak raiah


Samuik tapijak indak mati
Alu tataruang patah tigo
Tibo dilasuang ramuak rampak


Pandai ma ajuak dalam bumi
Tau di gadang ka malendo
Sapadi paham tak ka luak


Alun bakilek lah bakalam
Bulan disangko tigo puluah


Alun diliek lah tapaham
Lah tantu tampek tumbuah


Salempang adalah bagian pakaian Bundo Kanduang berupa kain songket yang dipasang dibahu melingkari badan atau menyelempang dari kanan ke kiri. Salempang sebagai bagian pakaian Bundo Kanduang melambangkan tugas pokok Bundo Kanduang sebagai penyimpan dan pengelola pusako kaum. Secara utuh, makna simbolik yang tersimpan dalam selempang Bundo Kanduang dapat dipahami dari pantun berikut.


Salempang suto bajumbaian
Panjang nyo tangah tigo kaco


Nyampang nan batin ka anjuak an
Tando guyah iman di dado


 Bajumbai perak baukia
Baukia bapucuak rabuang


Batin tasingkok di nan lahia
Randah lah bundo dalam kampuang


Basuji jo banang ameh
Baturap jo banang makau


Pandai barundiang nan bakiyeh
Baitu adaik Minangkabau


Pucuak paku galuang-galuangan
Aka cino jangkau-jangkauan


Kok nyampang cabuah di pikiran
Di muko indak kalihatan


Kapalilik anak kamanakan
Pangabek sako jo pusako


Adaik lai samo di makan
Adaik indak samo bausaho


Nak kokoh lua jo dalam
Kabek sabalik buhua sentak


Kato bana samo di ganggam
Jo mupakaik mangko dibukak


Rapek nagari nak maungkai
Tibu nan punyo tangga sajo


Tungku nan tigo kok sasuai
Tando nagari ka santoso


Selop atau Tarompa adalah bagian pakaian Bundo Kanduang berupa alas kaki (sandal) yang terbuat dari kulit kalf. Tarompa sebagai bagian pakaian Bundo Kanduang menyimbolkan bahwa Bundo Kanduang selalu memiliki dasar pijak setiap tindakannya, baik lahir maupun batin, sehingga dia tidak ragu dalam bentindak. Secara utuh, makna simboliki yang terkanduang dalam tarompa sebagai bagian pakaian Bundo Kanduang dapat dipahami dari pantun berikut


Takanak tarompa kulik kalaf
Kapananai sako jo pusako


Kok tasuo gawa jo kilaf
Runuik lah kato kapangkanyo


Kapanuruik labuah nan luruih
Panampuah jalan nan pasa


Anak cucu kok nyo badiguih
Bundo kanduang jadi panawa


 Baiak ka dalam koroang kampuang
Sampai ka koto jo nagari


Nan sipaik baliau bundo kanduang
Pandai ma ajuak dalam budi


Bajalan ba aleh tapak
Malenggang babuah tangan


Paham bundo kalau bakucak
Di lahia budi kalihatan


Malangkah jan salelo kaki
Ma agak kuku jan tataruang


Kok tak pandai bamain budi
Itu pantangan Bundo Kanduang


 


KESIMPULAN


Dari uraian diatas dapat disimpulkan bahwa pakaian adat Pangulu dan Budo Kanduang tidak hanya berfungsi menutup bagian tubuh dan perhiasan, tapi juga merupakan simbol yang menjelaskan hakikat, sifat, karakter, kewajiban dan yanggung jawab orang yang memakainya.


____________________________


Catatan Kaki:


[1] Kalung

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Katam Kaji

[caption id="attachment_779" align="alignright" width="300"] Salah satu gambar yang kami dapat dari kampung[/caption] Terdengar oleh kami telah tiba pula musim Katam Kaji [1] di kampung kita. Pada hari Ahad yang dahulu (22 Juni 2013) kami dengar kalau orang di Surau Tapi yang ba arak-arak. [2] Kemudian pada hari Kamis yang lalu (27 Juni 2013) tiba pula giliran orang Joho dan sekarang hari Ahad (30 Juni 2013) merupakan tipak [3] orang Koto Panjang yang berarak-arak. Memanglah pada pekan-pekan ini merupakan pekan libur sekolah bagi anak-anak sekolah. Telah menerima rapor mereka. Memanglah serupa itu dari dahulu bahwa Katam Kaji dilaksanakan oleh orang kampung kita disaat libur sekolah. Namun ada juga yang berlainan, seperti orang Dalam Koto yang akan melaksanakan selepas Hari rayo Gadang [4] dan Orang Taluak yang kabarnya akan mengadakan selepas Hari Raya Haji . [5] Kami tak pula begitu jelas pertimbangan dari kedua kampung tersebut. Mungkin engku dan

29. Tata Upacara Adat Minangkabau: Upacara Batagak Pangulu

UPACARA BATAGAK PANGULU Salah satu upacara atau alek ( ceremony ) adat Minangkabau yang paling sakral yang mendapatkan perhatian dan perlakukan khsus adalah Batagak Pangulu atau ada juga yang menyebutnya Batagak Gala .  Upacara ini merupakan peristiwa pentasbihan dan pengambilan atau pengucapan sumpah serta janji seorang Pangulu pada saat ia diangkat dan dinobatkan sebagai pemimpin kaum yang bergelar Datuak. Upacara adat ini sesuai dengan ajaran Islam sebagaimana firman Allah mengingatkan: Sesungguhnyan orang-orang yang menukar janji ( nya dengan Allah ) dan sumpah-sumpah mereka dengan harga yang sedikit maka mereka itu tidak mendapat bahagian dari ( pahala ) di akhirat, dan Allah tidak akan berkata-kata dengan mereka dan tidak akan melihat kepada mereka pada hari kahirat dan tidak ( pula ) akan menyucikan mereka. Bagi mereka adalah azab yang pedih (QS:3:77). Pada bagian lain Allah juga mengingatkan: “ Dan janganlah kamu mengikuti orang yang selalu bersumpah, lagi yang hina ” (QS 6

Luak Gadang & Luak Kaciak

Luak , begitu sebagian orang Minang menyebutnya. Atau orang sekarang lebih mengenalnya dengan sebutan sumua atau sumur. Luak adalah sumber untuk mengambil air bagi sekalian orang, sebelum dikenalnya sistim penyaluran air oleh PDAM (Perusahaan Daerah Air Minum) sekarang. Pada masa sekarang, hampir sekalian rumah di Kamang memiliki luak namun tidak demikian pada masa dahulu. Dahulu luak hanya dimiliki oleh sebagian keluarga dan itupun tidak berada di dekat rumah melainkan agak jauh dari rumah. sehingga menyebabkan untuk mengambil air orang-orang harus berjalan agak jauh. [caption id="attachment_749" align="alignleft" width="300"] Luak Gadang[/caption] Adalah Kampuang Lubuak sebuah kampung di Jorong Nan Tujuah di Kamang. Kampung ini memiliki luak kampung yang bernama Luak Gadang dan Luak Kaciak. Kedua luak ini memiliki kegunaan (fungsi) yang berbeda. Luak Gadang berguna untuk mencuci dan mandi sedangkan Luak Kaciak berguna untuk mengambil air minum