Langsung ke konten utama

Kepribadian Minang II-Muqaddimah



[caption id="" align="aligncenter" width="273"] Gambar: https://id.wikipedia.org[/caption]

Namun samantang pun baitu didesak oleh hak dan kewajiban sebagai warga Minang nan cinto Minang, ditambah dengan beban moral sebagai pemangku adat, mako kami maraso terpanggil untuk berbuat, sampaikan walau seayat. Itulah modal kami.

Angku-angku.


Sajak baredarnyo curito kaset di simpang duo, secaro langsung kami mengamati animo generasi mudo terhadok adat Minang. Kasimpulan kami iyolah, disatu pihak sangat memprihatinkan. Bahwa adat lah kahilangan pamor dalam pergaulan modern. Urang kini cenderung memasuki kehidupan praktis. Sifatnyo individual dan polanyo materialis. Adat indak lai relevan untuak diperbincangkan, apolai untuak dianut, ditaati. Falsafah hidup alam Minang tinggal kenangan, inyolah punah dilando badai seleksi nilai.



Akan tetapi, dari pihak lain kami manampak bahwa adoh samacam kerinduan bagi sekelompok pemuda untuk mengetahui adat.


1. Apo dan baa bana itu adat?
2. Unsur apo nan mampatamukan pandang antaro moral Islam dan moral adat?
3. Aponyo nan unik dan kanapo mangko popular sampai dituliti urang lua?


nyo mancari, mancari dan mancari. Dikakeh-kakehnyo abu angek nan indak barasok lai untuak manamukan api nan pernah manyalo dahulunyo. Dibaconyo buku tambo, alun abiah salaman dilatakkannyo sabab isinyo batele-tele, dibaliak-baliaknyo curito kaba, ternyato bacaan anak SD, diteliti buku nan lain, kaku dan dokmatis atau talampau formal, kurang mandasar. Kemudian diajaknyo datuak-datuak berkonsultasi, ditanyo kian kamari, dibandiang, dianalisa, akhirnyo buntu. Sabab mamak mati katakutan tuahnyo ka taimpik.




Diadokkannyo diskusi samo gadang, percuma. Kusia buto, kudo pun buto, urang manumpang buto pulo dan nan paling mangecewakan mereka iyolah sirnanyo praktek adat dalam masyarakat adat itu sendiri, "jajak limpua baun lah hilang, lanyok buruan dalam rimbo, apo katenggang nak nyo lupak", sayang sekali.


Namun sesuatu nan menggembirakan adolah dengan nampaknyo kesungguhan mareka untuak tahu, dan terlepas dari motivasi keingintahuan mereka itu sewajarnyolah kito mauluakan tangan, manyambuik iktikad baiak anak kamanakan kito. Untuak itulah, sakadar mambantu mambarikan arah dan mensibakkan samak jo baluka, marambah jalan satapak, mudah-mudahan basuo juo jalan rayo titian batu manuju ranah nan kito cito, yaitu pewarisan adat dari mamak ka kamanakan.


Limbak nan dari pado itu, saibarat urang manabua banian kok adoh nan boneh siso balam, nyo tumbuah di tapi pasamaian lambuak lah nak nyo bapucuak. Nyampang lai maurak daun pindahkan ka tangah sawah, tolong diaro, disiangi. Kok lai untuang ka mujua ko mak, nyo rimbun daun nan mudo maurai babuah labek batangkai baduyun-duyun, pulangkan juo ka rangkiang. Tapi pulo sakironyo ampo padi katampang, malang malah tibo dikito. Malu kami nak kami gungguang surang pado marintang partahunan, himpokkan sajo di pamatang, hanyuikkan di lantam aia, ka bungo luluak jadi juo.


Kemudian kapado angku-angku, niniak maak, ahli adat, langkok sarato cadiak pandai, urang nan arih cando kio. Ambo mamohon, baringan mamak manyapo jo managua, tolong maanjak ka batu, ka taereang basamo mandatakan. Sabab baalah dek baitu, ambo kok sasek gawa nan banyak, dek salah mulai di mangayam nyo bungkuak lapiak di tangah, rusak adat binaso undang, cabuah lah buek rang dahulu, samo barutang kito isuak. Nak bak sakarang kini nangko, tambilang di rumpun lansek, tasanda samo jo sariak, rantai bi duduak ateh paran. Ambo bilang sado nan dapek, nan tingga untuak nan cadiak, bangkalai datuak manyudahkan. Nak duo pantun sapiriang:


kayu kalek, kayu surian

di samak tumbuah kaduonyo,

paharek duduak kamanakan

mamak mamulai bicaro.

_______________________________


Tulisan ini disalin dari blog dr. H.K. Suheimi dengan alamat http://suheimi.blogspot.com yang diterbitkan pada hari Selasa tanggal 05 Juni 2007 pukul 20.25 . Silahkan klik alamat blog untuk menuju tulisan asli.


Komentar

Postingan populer dari blog ini

Katam Kaji

[caption id="attachment_779" align="alignright" width="300"] Salah satu gambar yang kami dapat dari kampung[/caption] Terdengar oleh kami telah tiba pula musim Katam Kaji [1] di kampung kita. Pada hari Ahad yang dahulu (22 Juni 2013) kami dengar kalau orang di Surau Tapi yang ba arak-arak. [2] Kemudian pada hari Kamis yang lalu (27 Juni 2013) tiba pula giliran orang Joho dan sekarang hari Ahad (30 Juni 2013) merupakan tipak [3] orang Koto Panjang yang berarak-arak. Memanglah pada pekan-pekan ini merupakan pekan libur sekolah bagi anak-anak sekolah. Telah menerima rapor mereka. Memanglah serupa itu dari dahulu bahwa Katam Kaji dilaksanakan oleh orang kampung kita disaat libur sekolah. Namun ada juga yang berlainan, seperti orang Dalam Koto yang akan melaksanakan selepas Hari rayo Gadang [4] dan Orang Taluak yang kabarnya akan mengadakan selepas Hari Raya Haji . [5] Kami tak pula begitu jelas pertimbangan dari kedua kampung tersebut. Mungkin engku dan

29. Tata Upacara Adat Minangkabau: Upacara Batagak Pangulu

UPACARA BATAGAK PANGULU Salah satu upacara atau alek ( ceremony ) adat Minangkabau yang paling sakral yang mendapatkan perhatian dan perlakukan khsus adalah Batagak Pangulu atau ada juga yang menyebutnya Batagak Gala .  Upacara ini merupakan peristiwa pentasbihan dan pengambilan atau pengucapan sumpah serta janji seorang Pangulu pada saat ia diangkat dan dinobatkan sebagai pemimpin kaum yang bergelar Datuak. Upacara adat ini sesuai dengan ajaran Islam sebagaimana firman Allah mengingatkan: Sesungguhnyan orang-orang yang menukar janji ( nya dengan Allah ) dan sumpah-sumpah mereka dengan harga yang sedikit maka mereka itu tidak mendapat bahagian dari ( pahala ) di akhirat, dan Allah tidak akan berkata-kata dengan mereka dan tidak akan melihat kepada mereka pada hari kahirat dan tidak ( pula ) akan menyucikan mereka. Bagi mereka adalah azab yang pedih (QS:3:77). Pada bagian lain Allah juga mengingatkan: “ Dan janganlah kamu mengikuti orang yang selalu bersumpah, lagi yang hina ” (QS 6

Luak Gadang & Luak Kaciak

Luak , begitu sebagian orang Minang menyebutnya. Atau orang sekarang lebih mengenalnya dengan sebutan sumua atau sumur. Luak adalah sumber untuk mengambil air bagi sekalian orang, sebelum dikenalnya sistim penyaluran air oleh PDAM (Perusahaan Daerah Air Minum) sekarang. Pada masa sekarang, hampir sekalian rumah di Kamang memiliki luak namun tidak demikian pada masa dahulu. Dahulu luak hanya dimiliki oleh sebagian keluarga dan itupun tidak berada di dekat rumah melainkan agak jauh dari rumah. sehingga menyebabkan untuk mengambil air orang-orang harus berjalan agak jauh. [caption id="attachment_749" align="alignleft" width="300"] Luak Gadang[/caption] Adalah Kampuang Lubuak sebuah kampung di Jorong Nan Tujuah di Kamang. Kampung ini memiliki luak kampung yang bernama Luak Gadang dan Luak Kaciak. Kedua luak ini memiliki kegunaan (fungsi) yang berbeda. Luak Gadang berguna untuk mencuci dan mandi sedangkan Luak Kaciak berguna untuk mengambil air minum