[caption id="" align="aligncenter" width="1600"] Gambar: https://suprizaltanjung.wordpress.com[/caption]
Dunsanak pandanga, kamanakan nan Ambo hormati. Kebudayaan adalah produk dari prilaku dan sikap mental masyarakat suatu daerah. Dan seni sastra nan tertuang dalam tambo, dalam kaba atau dilukis di bait pantun, papatah, bidal, syair dan ungkapan merupakan cermin dari perwatakan urang Minangkabau.
Sesuai dengan kepribadiannyo, urang Minang jarang manyatokan sesuatu sacaro gamblang, secaro terbuka atau to the point istilah kerennyo. "A... kalau baitu urang awak ko ndak praktis mah datuak.."
Mungkin, tapi nan pasti urang-urang Minang adolah urang idealis, urang kayo dengan imajinasi nan mautamokan raso. Sahinggo malu tenggang-manenggang dijadikan standar moral. Inyo maukua sesuatu nan nampak dengan nan tidak nampak, disiko-lah urek budi tatanamnyo. Aratinyo pribadi urang Minang tertutup. Batua, makin jauah talampoknyo sesuatu, makin tinggi nilainyo dan naluri manusia ingin mancari nan tasuruak tu.
Tu ka indak?
Nah, kito taruihkan kini..
Tadi ambo sampaikan, bahwa dalam bamain kato bertata laku pola berfikir dan apo sajo aktifitas kegiatannyo, urang awak cenderung manampuah jalan baliku. Mari kito caliak, dalam batutua umpamonyo. Urang Minang selalu mencontoh kapado alam, mangatokan hitam disabuiknyo baro, putiah dimisakannyo tapuang, ampadu aratinyo paik, tanggui duduak nan manih.
Kalau inyo akan mengungkapkan perasaannyo disalurkannyolah lewat pantun. Bait-bait pendek mampu bacurito banyak tentang apo sajo, tapi hanyo urang nan arih [arif] bisa paham. Sabab isinyo tersimpan jauah dalam misa [misal] jo umpamo. A... cubo dangakan sabuah pantun:
Pisau sirawik panjang hulu
Paukia surau di barangan
Diam di lauiklah dahulu
Samaso pulau balarangan
Paukia surau di barangan
Diam di lauiklah dahulu
Samaso pulau balarangan
Akan hilanglah pesan si tukang pantun kalau asosiasi nan mandanga tapaku kapado kato-kato dalam arti nan sabananyo. Fungsi lauik jo pulau di siko hanyolah sekedar memberi kesan untuak menggiring lawan mangecek ke pokok persoalan. Pengertiannyo bisa ganda, a... kama ka dibaok?
Ka soal asmara, buliah "hanyuiklah buyuang jo angan-angan sabab si dia alah bapunyo", a... itu aratinyo tu.
Ha... ka masalah ekonomi, bisa juo "manggagaulah dulu di kaki limo salamo toko alun tagagai".
O... ka dibaok ka soal pandidikan cocok, "nyampang ndak luluih Sipenmaru[1] menganggurlah agak satahun, kamasuak ka swasta bajuta pitih dimintaknyo",
A... kamaa lai? Ka politik, a... itu nan jaleh bana "tangguangkanlah dek Markos tingga di pangasiangan salamo si Qori bakuaso di Filipina",[2]
A... putalah kini kama kadibaok lai. Jadi pantun cako punyo sasaran nan banyak dan luas, tapi isinyo bisa disimpulkan dalam satu kato, yaitu prihatin. Itulah nan dimukasuik jo dikambang sahalai bak alam dibalun sabalun buku. A... cubo bandiangkan kini jo pantun Malayu, a... bunyi pantunnyo "dari mana datangnya lintah dari sawah turun ke kali, dari mana datangnya cinta dari mata turun ke hati". Tembak tupai, jaleh mukasuiknyo. Inyo mangecek hanyo soal cinta, ndak bisa dibaok ka nan lain.
_____________________
Tulisan ini disalin dari blog dr. H.K. Suheimi dengan alamat http://suheimi.blogspot.com yang diterbitkan pada hari Selasa tanggal 12 Juni 2007 pukul 10.47 . Silahkan klik alamat blog untuk menuju tulisan asli.
_____________________
Catatan Kaki:
[1] Singkatan dari Seleksi Penerimaan Mahasiswa Baru, istilah ini digunakan dalam rentang tahun 1983 -1989, UMPTN (1989 - 2001), SPMB (2001-2008), SNMPTN (2008-2013), SBMPTN (2013-sekarang2019). Untuk lebih lengkap dan jelasnya silahkan klik disini.
[2] Nama lengkapnya Ferdinand Marcos yang merupakan presiden ke-10 Filipina, memerintah dalam masa 30 Desember 1965 s/d 25 Februari 1986. Seorang diktator yang digulingkan oleh revolusi rakyat melalui sebuah revolusi yang dikenal dengan nama People Power. Ia digantikan oleh lawan politiknya Corazon Aquino yang dikenal dengan nama panggilan Cory.
Komentar
Posting Komentar