Langsung ke konten utama

Kepribadian Minang IV-Makna Tambo



[caption id="" align="aligncenter" width="1080"] Gambar: https://deskgram.net[/caption]

Nah, jadi timbul pertanyaan, pabilo urang Minang kenal jo Nabi Adam? Dimaa nyo tau kalau disarugo adoh bidadari? Dari maa datangnyo kata Alif sabagai huruf awal dari abjad Arab?. Sudah pasti informasi samacam iko mereka tarimo dari pelajaran Agamo Islam. Artinyo tambo itu disusun urang sasudah Islam masuak ka Minangkabau, baru kiro-kiro 400 tahun nan lalu. Sabalun itu? Antah.



A, mereka lanjutkan. Nampaknyo tambo ingin mangatokan bahwa urang Minangkabau adolah bangsa super, bangsa terpandang di dunia. Sebab di zaman dulu dunia pernah diperintah oleh duo kekuatan Adikuasa, yaitu Roma di Barat dan Cino di Timur. Dan kekuatan katigo adolah Minangkabau, di Pulau Paco.[1] Duduak samo randah, tagak samo tinggi, satingkek, sadarajat jo negara-negara raksasa di dunia. hebat, hebat bukan?



Nah, bukti lain. Manuruik satu fersi silsilah tambo nan pernah kami baco, adopun Dt. Maharajo Dirajo baranak sapasang bak anak balam. Nan laki-laki banamo Dt. Suri Dirajo, nan padusi banamo Puti Indah Julito. Indah Julito kawin jo Rajo Mauliwarman Dewa,[2] dapeklah anak bagala Dt. Katumangguangan. Kemudian putri rajo ko dikawinkan pulo jo Cati Bilang pandai, laialah anak baranam, nan tuo bagala Dt. Parpatiah Nan Sabatang. Jadi Dt. Katumangguangan jo DT. Parpatiah Nan Sabatang adolah cucu langsuang dari Maha Rajo Dirajo, sadangkan baliau ko putra Iskandar Zulkarnain Cucu Ziis AS. Nah, karano Ziis AS. putra Adam nan katigo puluah sambilan, mako kaduo rajo Minangkabau ko nan dikatokan rajo baduo badunsanak saibu balain ayah, adolah generasi kalimo sasudah Nabi Adam, manusia pertama di dunia. Sadangkan sajarah mencatat bahwa Dt. Katumangguangan dan Dt. Parpatiah Nan Sabatang sadang mamarentah wakatu Aditiawarman mamimpin Kerajaan Minangkabau, tajadinyo pado tahun 1334 M. Lihek Sejarah Nasional, karangan Mr. Muhammad Yamin.



Oleh sebab itu nyatolah bahwa urang nan manyusun tambo adolah manusia-manusia bodoh nan tak tahu mamparetongkan wakatu. Urang nan mampicayoi tambo labiah pandia lai karano diota dek urang bodoh nan sio-sio.



Tapi tunggu dulu, maambek kamanakan manahan malu, itu baru analisa. Untuak mayakini suatu pandapek kito musti mambandiang, mauji sampai di mano kebenarannyo. "Kok putiah tahan sasah, kok hitam tahan tapo". Kito ado hak mambuek analisa-analisa, buliah ndak sapandapek asakan argumentasinyo ditunjang oleh data nan bisa dipertanggungjawabkan sacaro ilmiah.



Memang, memang kalau diliek kapado tokoh-tokoh nan disabuik dalam tambo, dihubuangkan pulo jo kurun wakatu kajadian. Nampak sakali ketidak wajaran, bahkan kacau balau. Baa kalai disingguangi pulo parahu nan tadampa di puncak Gunuang Marapi. Gunuang nan tingginyo hampia 4.000 meter diateh permukaan lauik, bohong besar itu, tak mungkin.



Batua, mereka tu batua. Ambo katokan batua, karano urang mambaco nan tasurek dalam tambo tapi ndak arih jo nan tasirek. ha..., nan kene rusak e kamanakan.



Walaupun kito alun dapek manunjuakkan kapastiannyo, namun mambohongkan saluruh isi tambo atau 98% curito khayal, alun dapek kito tarimo. Sabab siapopun tau, bahwa tambo adolah hasil karya sastra tertuo di Minangkabau. Ini marupokan kisah nan diwarihkan dari generasi ka generasi melalui penuturan lisan sesuai dengan perkembangan. Mako gaya bahasa dan penyampaian dan versi curitonyo mengalami perubahan-perubahan tapi bobotnyo tatap sasudah urang Minang mengenal tulisan Arab Melayu, barulah dibukukan.



Mako seharusnyolah kalau nak mandanga atau mambaco tambo mesti tau jo bahaso tambo, mampalajari Qur'an musti tau bahaso Arab, paham jo nan usarak, menguasai ilmu bayan maantik dan ma'ani. Baitu juo mampalajari tambo, harus paham jo bahaso Minang Kuno, bisa mauraikan rumus-rumus dan kode-kode terselubung nan penuh teka-teki. Tanpa itu omong kosong sama sekali.



Perbendaharaan kato nan dipakai dalam tambo adolah kato-kato klasik, sifatnyo semu, kabua atau dikatokan juo kato klise, kato bayang, kato banisak, kalimatnyo kalimat bersayat dengan seribu makna.


___________________________

Tulisan ini disalin dari blog dr. H.K. Suheimi dengan alamat http://suheimi.blogspot.com yang diterbitkan pada hari Selasa tanggal 08 Juni 2007 pukul 19.08 . Silahkan klik alamat blog untuk menuju tulisan asli.

_________________



Catatan Kaki [Oleh: Kamang Darusaslam] :


[1] Pulau Paco atau Pulau Perca merupakan nama lain untuk Pulau Sumatera. Disamping kedua nama tersebut juga terdapat satu nama lagi yakni Pulau Andalas (Pulau Andaleh).



[2] Raja yang memerintah di Kerajaan Melayu Dharmasraya, merupakan ayah dari Dara Petak dan Dara Jingga. Dara Petak merupakan ibu dari Raja Jayanegara yang merupakan raja kedua Majapahit sedangkan Dara Jingga merupakan ibu dari Adityawarman, raja Melayu yang memindahkan pusat kekuasaan dari Dharmasraya ke Pagaruyuang.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Katam Kaji

[caption id="attachment_779" align="alignright" width="300"] Salah satu gambar yang kami dapat dari kampung[/caption] Terdengar oleh kami telah tiba pula musim Katam Kaji [1] di kampung kita. Pada hari Ahad yang dahulu (22 Juni 2013) kami dengar kalau orang di Surau Tapi yang ba arak-arak. [2] Kemudian pada hari Kamis yang lalu (27 Juni 2013) tiba pula giliran orang Joho dan sekarang hari Ahad (30 Juni 2013) merupakan tipak [3] orang Koto Panjang yang berarak-arak. Memanglah pada pekan-pekan ini merupakan pekan libur sekolah bagi anak-anak sekolah. Telah menerima rapor mereka. Memanglah serupa itu dari dahulu bahwa Katam Kaji dilaksanakan oleh orang kampung kita disaat libur sekolah. Namun ada juga yang berlainan, seperti orang Dalam Koto yang akan melaksanakan selepas Hari rayo Gadang [4] dan Orang Taluak yang kabarnya akan mengadakan selepas Hari Raya Haji . [5] Kami tak pula begitu jelas pertimbangan dari kedua kampung tersebut. Mungkin engku dan ...

29. Tata Upacara Adat Minangkabau: Upacara Batagak Pangulu

UPACARA BATAGAK PANGULU Salah satu upacara atau alek ( ceremony ) adat Minangkabau yang paling sakral yang mendapatkan perhatian dan perlakukan khsus adalah Batagak Pangulu atau ada juga yang menyebutnya Batagak Gala .  Upacara ini merupakan peristiwa pentasbihan dan pengambilan atau pengucapan sumpah serta janji seorang Pangulu pada saat ia diangkat dan dinobatkan sebagai pemimpin kaum yang bergelar Datuak. Upacara adat ini sesuai dengan ajaran Islam sebagaimana firman Allah mengingatkan: Sesungguhnyan orang-orang yang menukar janji ( nya dengan Allah ) dan sumpah-sumpah mereka dengan harga yang sedikit maka mereka itu tidak mendapat bahagian dari ( pahala ) di akhirat, dan Allah tidak akan berkata-kata dengan mereka dan tidak akan melihat kepada mereka pada hari kahirat dan tidak ( pula ) akan menyucikan mereka. Bagi mereka adalah azab yang pedih (QS:3:77). Pada bagian lain Allah juga mengingatkan: “ Dan janganlah kamu mengikuti orang yang selalu bersumpah, lagi yang hina ” (QS 6...

Perihal Engku dan Encik

[caption id="attachment_894" align="alignleft" width="300"] Rumah Gadang yang telah Ditinggalkan di Nagari Kamang ini. Begitulah adat dan agama dianggap telah usang bagi yang muda-muda. Ditinggalkan dan dibenci. Taratik tak ada, kurang aja merajelala..[/caption] Beberapa masa yang lalu salah seorang anak bujang nan keren dan sangat gaul gayanya memberi pendapat terhadap tulisan kami di blog ini. Apa katanya “ engku encik tu ndak bahaso kamang tu doh tuan, tukalah jo nan labiah sasuai. .” Ah.. panas kepala ini dibuatnya, sesak dada kami dibuatnya, dan rusak puasa kami jadinya. Begitulah anak bujang sekarang, tak diajari oleh induaknya tak pula mendapat pengajaran dari mamaknya. Orang sekarang dalam mendidik anak ialah dengan mampalapehnya saja. Apalagi banyak orang tua yang mengidolakan ( tak e nyehan [1] ) anaknya, segala ucapan dan kelakuan anak ialah baik menurut keluarganya. Terlebih lagi bagi anak bungsu dan tongga babeleng [2] . Raso jo pareso, ...